Hvor mange sociale medier skal vi være på?

(Billede anvendt med tilladelse fra: FreeDigitalPhotos.net)

I mange organisationer styrter kommunikationsmedarbejdere, ivrige ansatte eller ledelse ud og opretter organisationen på et utal af sociale medier, men skal vi virkelig være til stede alle steder?

Mit korte svar er et stort og rungende 'Nej', men hvis du vil vide hvilke argumenter jeg har for, at du ikke skal lade din organisation blive social medie globetrotter, så læs videre her.

Monitorering
De sociale medier kræver en enorm stor grad af monitorering: Du skal hele tiden 'fodre' disse kanaler med nyt stof og du skal samtidig være klar til at indgå i dialog når kunderne er det. Hvis du vil være til stede for mange steder, får du derfor et problem med at kunne være deltagende i forhold til produktion af indhold og respons på kommunikation i tilstrækkelig grad.

Kend din målgruppe
Markedsføring handler altid om målgruppe. Sandsynligvis er din målgruppe ikke til stede på alle de sociale medier du kan finde på at oprette dig hos. Derfor skal du selvfølgelig tage udgangspunkt i de medier hvor din målgruppe er.

Mål fremfor medie
Sidst, men ikke mindst, har jeg en oplevelse af, at man nogle gange bliver så forelsket i mediet, at man sætter mere fokus på mediet, end på målet: Forstået på den måde, at man i markedsføringssammenhænge altid bør have fokus på hvad man ønsker at kommunikere, inden man overvejer hvordan det skal kommunikeres.


Egentlig handler det hele altså om, at du, ligesom i alle andre kommunikative sammenhænge, skal tilrettelæg din indsats. Måske giver det mening for jer at være på både Pinterest, Twitter, Google+ og Facebook, eller måske kan du nøjes med at udsende et godt og stærkt nyhedsbrev via email til kunder og interessenter. Lad dig ikke lokke i en fælde af, at det kun tager et par minutter at oprette sin virksomhed på et socialt medie, men tag stilling og gør det der giver mening for netop din organisation!

Kommentarer

Populære opslag