Er QR koder virkelig så hotte?

Da min storebror var omkring 14 år kom han hjem med det nyeste nye indenfor transportabelt musikudstyr - det der skulle afslutte discman æraen og begynde en helt ny æra: en minidisc afspiller.
I et par uger syntes vi det var det fedeste nogensinde, fordi minidiscen var så meget mindre end en cd. Alligevel kan jeg ikke huske, at jeg nogensinde har set andre end min bror eje sådan én og der gik da heller ikke mange år før man begyndte at gemme mp3 filer på et usb stick eller en mp3afspiller/Ipod og i stedet begyndte at bære rundt på dem.

Denne lille historie kom jeg til at tænke på, fordi jeg har det lidt på samme måde med QR koder, som jeg har det med minidisc afspilleren. Første gang jeg så en QR kode, blev jeg nysgerrig over at se dens lidt anderledes udseende og den interaktivitet den kan tilbyde.

De irriterende QR koder
Her flere år efter, ser jeg dog ikke personer stoppe på gaden og ivrigt scanne de koder der efterhånden er klistret op på butiksruder ved alt fra pizzarier til B&O forretninger. Faktisk finder jeg koderne irriterende og de er endda temmeligt skæmmende, da kun meget få virksomheder bruger tid på at få lavet andet end den standard sort/hvide firkantede 'labyrint' kode.

Hvad er en QR kode overhovedet?
Selvom QR koden ofte anvendes heftigt i forbindelse med markedsføring har ingen rigtig brugt ordentlig tid på at markedsføre den. I en vox-pop undersøgelse udført af Sean X Cummings viste han i October 2011 et billede af en QR kode til 300 tilfældige mennesker og spurgte dem om de kunne svare på hvad det var*. Kun 11% svarede helt rigtigt. Til sammenligning svarede 7% at de mente det var ét 3D billede hvor man kan se bestemte motiver hvis man stirrer længe nok.

QR står for "Quick Response", men hvis du selv har prøvet at scanne sådan en kode, så er det måske ikke lige effektivitet og hastighed man kommer til at tænke på. Først skal mobilen op af lommen, derpå skal man finde sin app og så skal koden scannes. I Cummings' undersøgelse tog det i gennemsnit 47 sekunder at scanne en kode. Man er altså nødt til at stå foran koden i over et halvt miniut blot for at kunne scanne den - og helt ærligt, hvor ofte sker det at man stopper så længe f.eks. på gågaden?

Jeg er ikke så nysgerrig...
Ikke mindst når det handler om at tilegne sig information man ikke engang ved hvad er; markedsføringsfolk synes nemlig de er ih og åh så smarte, når de skriver ting som: 'Se hvad der gemmer sig bag koden'. At spille på folks nysgerrighed er ikke dumt i markedsføringssammenhænge, men når jeg bliver opfordret til at være nysgerrig omkring hvad der gemmer sig bag koder hos brugtbilsforhandleren, børnetøjsforretningen og bageren alt sammen på én lørdag, så står min nysgerrighed altså lidt af.

Lad mig høre om dig og dit forhold til QR koder, scanner du dem eller bruger du dem måske i forbindelse med markedsføring? Er QR koder virkelig så hotte?
  

Læs mere om QR koder og hvor, samt hvordan de virkelig kan komme til deres ret:
*Sean X Cummings' artikel 'Why the QR code is failing'
Eller scan denne QR kode for at gå til siden:



'QR Code is a registered trademark of DENSO WAVE INCORPORATED'

Kommentarer

Populære opslag