Detektiv- og atletmetoden til nye kompetencer via blogging

I dette indlæg reflekterer jeg løst over to idéer til hvordan man kan anvende blogging i forbindelse med kompetenceudvikling.

Detektivmetoden - kategorisering
Detektivmetoden handler om at gå grundigt til værks og beskrive hændelser, processer osv. uden man nødvendigvis har overblik over hvilke kompetencer der er ude at gå. Dette kan f.eks. foregå ved at man bliver bedt om at beskrive en hændelse fra den foregående uge i så mange detaljer man magter/har lyst til. Derpå ender man med et stykke tekst, som man nu kan foretage en analyse på (meget gerne sammen med andre), hvor man kategoriserer indholdet og f.eks. 'går på udkig' efter kompetencer anvendt i den beskrevede situation.

Atletmetoden
En atlet er for mig en person der har et klart fokus og et stort fokus på at nå målet, deraf navnet til denne metode.
Personen der anvender denne metode har på forhånd bestemt sig for én, to, tre eller flere kompetencer, der skal være i fokus og som skal udvikles. Ud fra dette blogges der om situationer hvor personen har anvendt kompetencerne, men også situationer hvor han mener det kunne have været gavnligt at anvende kompetencerne. Det man her måske kan bruge andre til kunne være en coach (forstået som en 'træner), der kommer med gode råd og/eller tips og tricks der kan holde gejsten oppe hos 'atleten'.

Mens jeg skrev dette indlæg kom jeg til at tænke på...
Hvilken type beskrivelse skal de ansatte arbejde med? Skal det være en psykologisk/følelsesmæssig beskrivelse af en episode,  en kronologisk/dokumentarisk/objektiv beskrivelse, en blanding eller måske noget helt tredje? Indlæg følger...

Kommentarer

Populære opslag