Bøger på stribe [4 korte anmeldelser]

Efter ferien, er der selvfølgelig et par bøger som skal anmeldes:

Twice Upon a Time - Rapunzel the one with all the hair
Da jeg fandt denne bog, forestillede jeg mig at den ville minde lidt om filmen "Hoodwinked" (Sandheden om Rødhætte), som jeg er helt vild med. Altså en gammel historie, men set fra en helt ny vinkel. Det var også sandt nok, på den vis, at historien om Rapunzel blev genfortalt både fra prinsens og prinsessens side (adskilt i kapitlerne). Bogen er dog nok mest rettet til børn og var lidt triviel.
3 stjerner *** (5 mulige)

The Butcher, The Baker, The Candlestick Maker
Er en erotisk roman, fortalt af en nogle og fyrreårig kvinde, der forsøger at finde rundt i mængden af mænd og få slukket sin store tørst efter forskellige typer sex. Sproget i bogen er underholdende og interessant og pirrende såvel som humoristisk - f.eks. møder hun danskeren Søren, som er bager, men får for travlt med sit bageri til at kunne imødekomme hendes bootiecalls.

Da jeg var cirka halvvejs igennem bogen, begyndte jeg mere at se den som en opremsning af sexuelle præferencer og store mængder mænd, end en egentlig sammenhængende historie. Derfor når den heller ikke så højt op på skalaen.
3½ stjerne ***-

Ella Enchanted
Dette er en omskrivning af det klassiske eventyr om Askepot. Historiens hovedperson er pigen Ella, der er ramt af en forbandelse. Hun kan ikke lade være med at gøre noget, hvis hun bliver bedt om det. Det lyder ikke umiddelbart så specielt, men er en forfærdelig ting, da hun f.eks. også er nødt til at reagere på kommentarer som: "Tag dog og hop i havet Ella". Ellas onde stedsøstre opdager hendes forbandelse og gør hendes liv til et helvede. Da hun bliver forelsket i den kommende konge, ser hun, at det ikke længere kun er hendes eget liv der er i fare...
En super dejlig bog, som bestemt kan anbefales. Skulle efter sigende også være at finde på film.
Fire stjerner ****

Kvindernes Nat
Den eneste danske bog jeg nåede at læse mig på ferien - den tog umådeligt længe at gnaske sig igennem, trods sine kun ca. 200 sider. Aldrig har jeg da læst noget så dårligt. Historien der lå bag de mange forkvaklede og ufatteligt lange pseudo intellektuelle sætninger var sikkert god nok, men den gik fuldstændig tabt i et overakademisk sprogbrug.
En stjerne *  (det eneste der tæller lidt op fra 0 er den gode storyline)